En welke zou u stellen?
“Waarom ben je geschikt voor deze functie? Wat zijn jouw sterke en zwakke punten? Hoe presteer je onder druk?” Het zijn vragen die vaak gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek, en daarom ook vragen die de sollicitant waarschijnlijk met weinig aarzeling kan beantwoorden. Je kunt deze standaard vragen natuurlijk stellen. Maar wist je dat het voorleggen van een knettergekke vraag nog helemaal niet zo’n slecht idee is?
Beeld je de situatie eens in: een sollicitant komt op gesprek bij jouw online marketingbureau en je stelt de vraag: “Wat is het internet?”. Het lijkt misschien een slechte, voor de hand liggende vraag, maar schijn bedriegt. De vraag is zo algemeen en open, dat je de sollicitant niet alleen verrast, maar ook zijn algemene kennis en creativiteit test. Daarbij is het handig om zeker te weten dat de kandidaat een idee heeft van het belangrijkste onderwerp van jouw bedrijf.
De meeste sollicitanten bereiden zich goed voor op een gesprek. Ze kunnen zo opdreunen wat hun ervaring is en wat ze al van jouw branche weten. Dat ze hiervan op de hoogte zijn is een pluspunt, maar zorgt niet voor een compleet beeld van de sollicitant. Met een vraag waarmee je de kandidaat van zijn stuk brengt, krijg je te zien wie er nu écht tegenover je aan tafel zit.
De vraag naar een lievelingsdier zal je iemand verrassen, maar je hebt waarschijnlijk niet veel aan het antwoord. Neem liever een voorbeeld aan grote bedrijven zoals Microsoft en Google en stel een doordachte vraag:
“Zou je liever vechten met een eend die even groot is als een paard of met 100 paarden die zo groot zijn als een eend?”
Deze vraag brengt in kaart hoe goed een kandidaat opties afweegt voordat er een beslissing wordt gemaakt. Daarbij toont het aan of iemand in staat is een eigen keuze te maken, deze te beargumenteren en of hij er achter blijft staan, ook als hij onder druk wordt gezet.
“Met hoeveel pingpongballen vul je een vliegtuig?”
Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig, en de sollicitant zal dan ook door moeten vragen om aan bruikbare informatie te komen. Veel bedrijven gebruiken deze vraag als test om te zien hoe een kandidaat reageert in een vreemde situatie, en of hij de juiste vragen stelt om tot een antwoord te komen.
“Hoe zou je een atoom omschrijven aan een kind?”
Wanneer de sollicitant hier een goed antwoord op kan geven, bewijst het dat hij in staat is een complex verhaal om te zetten in eenvoudige, duidelijke taal. Vooral bij functies die te maken hebben met het overbrengen van verhalen is dit van groot belang.
Een belangrijke reden voor het stellen van vreemde vragen is het peilen van de creativiteit en het vermogen tot logisch nadenken van de sollicitant. Kan je tips gebruiken bij het voorbereiden van sollicitatiegesprekken, of besteed je het liever uit? Neem dan gerust contact met ons op.