Personeelsdossiers: dossieropbouw voor uw personeel

Een goede inrichting van uw personeelsdossiers in uw bedrijf zorgt ervoor dat een medewerker zich altijd uitgedaagd voelt om zijn prestaties te verbeteren.

 

Daarnaast voorkomt een goed bijgehouden personeelsdossier dat u hoge boetes kan krijgen van de arbeidsinspectie. Personeelsdossiers zijn ook van essentieel belang wanneer er een arbeidsconflict is.

 

Door de Wet werk en zekerheid (Wwz) kunnen bedrijven steeds moeilijker afscheid nemen van medewerkers zonder het betalen van hoge transitievergoedingen. Door onze opbouw en begeleiding bij personeelsdossiers blijft u dit bespaart.

 

Wij helpen onze klanten met het opbouwen van personeelsdossiers, om zo het personeel te motiveren om zichzelf te verbeteren. Doordat de medewerker inzage heeft in zijn personeelsdossier, kan hij hierdoor beter reflecteren op zijn prestaties. Als bedrijf kunt u dankzij het dossier tijdig bijsturen als de medewerker niet naar behoren functioneert.


Hoe begint u met het opzetten van personeelsdossiers?

Begin direct met het aanmaken van een personeelsdossier als u een nieuwe werknemer aanneemt. Hierin bewaart u vervolgens alle gegevens van uw nieuwe werknemer. Wij adviseren om een digitaal personeelsdossier aan te maken. 

Welke informatie bewaart u in het (digitale) personeelsdossier?

  • Persoonlijke gegevens
  • Contracten en arbeidsvoorwaarden
  • Functioneren en ontwikkelingen
  • Ziekteverzuim en verzuimfrequente
  • Functieprofiel
  • Verslagen van beoordelings- en functioneringsgesprekken
  • Afspraken over loopbaan: o.a. actieplan en persoonlijk ontwikkelingsplan
  • Genoten opleidingen en cursussen
  • Toegekende promoties
  • Bijzonderheden

Welke informatie mag niet in het personeelsdossier?

  • Gegevens over geloofsovertuiging
  • Seksuele geaardheid
  • Ras
  • Lidmaatschap van (vak)verenigingen
  • Strafrechtelijke gegevens
  • Medische gegevens

In een personeelsdossier houdt u als werkgever bij hoe uw werknemers functioneren en welke verbeterpunten en eventuele overige afspraken zijn. Dit is noodzakelijk om de ontwikkeling van uw werknemers te sturen, maar ook wanneer u een werkgever wilt ontslaan. Als er vragen komen vanuit externe instanties zoals het UWV, dan kunt u deze direct beantwoorden.

 

In geval van ontslag wil het UWV bijvoorbeeld weten welke acties er vanuit u zijn ondernomen en hoe dat proces is verlopen. Ook wanneer de medewerker niet meer in dienst is van uw bedrijf, kunnen er nog steeds bepaalde gegevens worden opgevraagd. Het bijhouden van een personeelsdossier is daarom erg belangrijk. 


Meer weten over personeelsdossiers?

  • Bel 088 - 6 44 66 00 
  • mail naar info@highwaytohrm.nl
  • wacht tot de chatbox op deze website verschijnt en stel uw vraag
  • vul onderstaand formulier in

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.