Functionering en beoordelingsgesprekken, wel zo verstandig!

 

Aan het eind van het jaar zit u met uw medewerker(s) rond de tafel voor het beoordelingsgesprek, functioneringsgesprek of voortgangsgesprek. Voor beide partijen een zinvol moment. Hoe benut u zo’n beoordelingsgesprek optimaal?
Tijdens het beoordelingsgesprek geeft u letterlijk een oordeel over het functioneren van uw medewerker in het afgelopen jaar. Anders dan bij het functionering- of voortgangsgesprek is het vooral eenrichtingsverkeer. U bent het meeste aan het woord. De medewerker mag weliswaar reageren; zijn mening heeft geen invloed op het gesprek en de eventuele consequenties.
 
Waarom belangrijk?
De meeste werknemers willen graag horen hoe ze het doen. Ze willen waardering. Ook willen ze weten op welke vlakken ze zich kunnen verbeteren. Dat gebeurt tijdens het beoordelingsgesprek. Voor sommige is het overigens ook een spannend moment. Het kan immers prettige of minder prettige consequenties hebben. Iemand met een contract voor bepaalde tijd krijgt te horen of hij mag blijven of moet vertrekken. Vaste medewerkers hopen wellicht op salarisverhoging.


Voor U als ondernemer is het beoordelingsgesprek het moment om bij te sturen en te motiveren. Uw meest waardevolle krachten kunt u formeel prijzen, medewerkers die onder de maat blijven, stuurt u met de juiste bewoordingen tactisch bij.