Functionering en beoordeling

wel zo verstandig!


Aan het eind van het jaar zit u met uw medewerker(s) rond de tafel voor het beoordeling- of functioneringsgesprek.

 

We noemen het ook wel een voortgangsgesprek, tenslotte wilt u vooruit komen met uw bedrijf en wilt u er alles aan doen om uw medewerkers mee te laten groeien. Door het tijdig houden van gesprekken weet u wanneer een medewerker extra scholing of ondersteuning nodig heeft. Wellicht heeft uw medewerker wel hele andere interesses binnen uw bedrijf, ook dan zijn deze gesprekken de uitgelezen mogelijkheid om dit te bespreken.

 

Het functioneringsgesprek

Bij het functioneringsgesprek spreekt u vooral af wat u van uw medewerker verwacht. Gaat hij of zij een opleiding volgen? spreek dan af wanneer verwacht wordt dat deze is afgerond. Wilt u een functie wijziging doorvoeren, ook dan is dit het ideale moment om de puntjes op de i te zetten. 

 

De beoordeling

Tijdens het beoordelingsgesprek geeft u letterlijk een oordeel over het functioneren van uw medewerker in het afgelopen jaar. Anders dan bij het functionering- of voortgangsgesprek is het vooral eenrichtingsverkeer. U bent het meeste aan het woord. De medewerker mag weliswaar reageren; zijn mening heeft geen invloed op het gesprek en de eventuele consequenties.
 
Waarom belangrijk?
De meeste werknemers willen graag horen hoe ze het doen. Ze willen waardering. Ook willen ze weten op welke vlakken ze zich kunnen verbeteren. Dat gebeurt tijdens het beoordelingsgesprek. Voor sommige is het overigens ook een spannend moment. Het kan immers prettige of minder prettige consequenties hebben. 

 

Medewerkers hopen wellicht op salarisverhoging. Voor U als ondernemer is het beoordelingsgesprek het moment om bij te sturen en te motiveren. Uw meest waardevolle krachten kunt u formeel prijzen, medewerkers die onder de maat blijven, stuurt u met de juiste bewoordingen tactisch bij.

 


Samen de mogelijkheden ontdekken?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.