Onzorgvuldigheid met dodelijk ongeval tot gevolg

Soms is het beter om even te wachten

Soms is het beter om even te wachten. Of om iemand te waarschuwen. Zeker als je een zware lading moet lossen, zoals deze chauffeur op een koude januaridag in 2018. Helaas, de chauffeur deed dat allemaal niet, met vreselijke gevolgen.

 

Een chauffeur rijdt in januari 2018 met zijn eigen vrachtwagencombinatie, een trekker met oplegger, om bietenpulp te lossen bij een boerderij. De oplegger heeft een laadbak die door middel van een cilinder omhoog kan worden geschoven om de lading te lossen. Hij parkeert zijn combinatie naast een andere vrachtwagen die al bezig is met lossen. Hij zet de hefcilinder van de laadbak aan, maar als het hoogste punt is bereikt, blijkt dat de lading pulp niet echt loskomt. De vrachtwagen inclusief het kipgedeelte kantelen.

 

De chauffeur probeert de cilinder te laten zakken maar dat lukt niet meer. De cilinder knikt waardoor de laadbak bovenop de oplegger van de collega valt. Die zit in de cabine en overlijdt aan de opgelopen verwondingen. De rechtbank acht dood door schuld bewezen (artikel 307 Wetboek van Strafrecht). De chauffeur gaat in beroep.

 

Dood door schuld?

Volgens het gerechtshof kan niet eenduidig worden vastgesteld waardoor de combinatie is gekanteld. Het is algemeen bekend dat werken met zwaar materieel, zoals hier, een inherent risico op ongevallen met zich mee brengt. Dat risico is ook expliciet vermeld in de Gebruikersdocumentatie, waarin ook de nodige veiligheidsmaatregelen staan beschreven. Daaronder ook het uitdrukkelijke verbod om zich tijdens het kippen binnen het werkgebied van de kipper te bevinden.

 

Veiligheidsinstructies niet gevolgd

Volgens het hof wordt van een chauffeur, gezien de gevaren verbonden aan het werken met een kipper-oplegger, een hoge mate van zorgvuldigheid verwacht. In het kader van deze verhoogde zorgplicht en daaraan gekoppelde aansprakelijkheid, ook wel ‘Garantenstellung’ genoemd, wordt van bedienaars gevergd dat zij zich gedragen als redelijk handelende en bekwame beroepsgenoten. Dat betekent dat op zijn minst de door de fabrikant voorgeschreven veiligheidsinstructies nauwgezet worden gevolgd. De chauffeur is in deze zorgplicht tekortgeschoten. Hij heeft het kiepmechanisme in werking gesteld, terwijl binnen het werkgebied een andere vrachtauto stond en hij niet wist waar de bestuurder was.

Onachtzaam, onvoorzichtig en nalatig

 

De chauffeur had kunnen weten dat een bestuurder tijdens het lossen doorgaans in of vlak bij zijn voertuig is. De chauffeur is echter toch gaan kiepen zonder te controleren of het slachtoffer op veilige afstand was. Hij had moeten wachten tot de vrachtwagen weg was of het slachtoffer moeten vragen op veilige afstand te blijven. Het handelen van de chauffeur was aanmerkelijk onachtzaam, onvoorzichtig en nalatig. Het is aan zijn schuld te wijten dat het slachtoffer door de laadbak werd getroffen en is overleden.

 

Volgt veroordeling, conform de rechtbank, tot een taakstraf van 100 uren, respectievelijk 50 dagen hechtenis. Het hof spreekt ook uit dat de opgelegde straf op geen enkele manier iets aan het leed van de nabestaanden kan afdoen.

 

 

Bron: Gerechtshof Leeuwarden, 10 juli 2020, ECLI:NL:GHARL:2020:5372
Auteur: Rob Poort | Bureaupoort.nl